Winterjassen uit India en Bangladesh
Chine staat toch vooral bekend om zijn enorme en goedkope productiecapaciteit op het gebied van consumenten elektronica, terwijl India en Bangladesh juist bekend staan als producenten van textielproducten. Deze zogenaamde “lage loon landen” zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de wereldwijd productie van kleding en bijbehorende accessoires.
Historische ontwikkelingen?
Van oudsher speelt de kledingindustrie een zeer belangrijke rol in de samenleving in deze landen. Vooral omdat deze landen op belangrijke handelsroutes tussen Europa en China liggen, profiteerde de textielindustrie van de toenemende exportmogelijkheden. India huisvest naar schatting een kleine 40.000 kledingfabrieken, terwijl een nog groter aantal thuiswerkers en kleine werkplaatsen ook afhankelijk zijn van de productie van kleding en textiel. De kledingindustrie is voornamelijk in drie regio’s geconcentreerd, waarbij elke regio zijn eigen specialisatie heeft. Tripura in oostelijk Bangladesh is de belangrijkste regio voor de productie van kleding. Deze regio is verantwoordelijk voor bijna driekwart van de export van textiel in India en Bangladesh. De regio Bangalore, in het zuiden van India, staat vooral bekend om de productie van mannenkleding terwijl de regio Gurgaon, net ten zuiden van New Delhi, weer bekend staat als producent van vrouwenkleding. Volgens gegevens van de World Trading Organisation (WTO) hebben India en Bangladesh gezamenlijk een marktaandeel van 7.12 procent op de wereldmarkt voor textiel, goed voor een omzetwaarde van dik 50 miljard Euro.
Merkkleding uit lage loon landen
India en Bangladesch staan bekend als de “lage loon landen” als het gaat om de productie van kleding. Vooral door de machtige lobby van fabriekseigenaren wordt de ontwikkeling van lonen en gunstige arbeidsvoorwaarden sterk aan banden gelegd. Hierdoor blijven India en Bangladesh concurrerend als kledingproducenten en zien zij elk jaar de export verder stijgen. Bekende kledingmerken zoals adidas, Abercrombie & Fitch, C&A, GAP, Nike, Puma en Tommy Hilfiger hebben een groot deel van hun kledingproductie in deze landen ondergebracht. Naast de bekende merken maken de budgetwinkels natuurlijk ook graag gebruik van de goedkope productiefaciliteiten in India en Bangladesh. In zullen de assortimenten van bijvoorbeeld de Wibra, Zeeman, Primark, KiK, Hema en Action een aanzienlijk deel goede kleding uit lage loonlanden bevatten.
Winterjassen uit India en Bangladesh
Waar vroeger India en Bangladesh vooral gespecialiseerd waren in de productie van kleding op basis van linnen en andere dunne textielsoorten, zijn deze landen tegenwoordig meer gespecialiseerd in de productie van een zeer breed assortiment kleding. Zo zal men veel fabrieken vinden die uitsluitend skikleding produceren waar andere fabrieken dan weer gespecialiseerd zijn in de productie van trendvolgende winterjassen. Doordat bekende kledingmerken hun productie in één van deze twee landen hebben gevestigd, is er veel buitenlandse kennis op het gebied van mode en kledingproductie. In de internetwinkels van de Indiase bedrijven “Montecarlo”, “Myntra” en “Zuliliy” treft men een brede collectie winterjassen aan. De prijsstelling van bijvoorbeeld de “Designer” jassen loopt van € 25,00 tot ongeveer € 65,00. Echter als je op een dergelijke website jouw winterjas besteld moet je ook rekening houden met de Europese invoerrechten (12 procent) en de transportkosten.
Kwaliteit uit Bangladesh
Over het algemeen is de kwaliteit van de kleding die in India geproduceerd is zeer acceptabel. Vooral omdat het beroep kledingmaker van oudsher zeer populair is in India en Bangladesh, weet men hoe men kwalitatieve kleding tegen een aantrekkelijk kostprijs moet fabriceren. Ook het feit dat bekende kledingmerken hun productie in één van deze twee landen heeft ondergebracht, geeft aan dat men goed in staat is om modieuze kwaliteitskleding te produceren. Echter een keiharde garantie betreffende de kwaliteit van de winterjassen heeft men niet. Door de enorme hoeveelheid kledingfabrieken kan deze kwaliteit wel eens sterk afwijken van wat men gewend is. Goedkoop kan in sommige gevallen wel eens duurkoop zijn!