Slecht winterseizoen voor winterjassen

Door de extreem milde winter van dit jaar is de verkoop van winterjassen sterk tegengevallen. Vooral door het geringe aantal vorstdagen, het redelijk rustige winterweer en de naweeën van de financiële crisis, heeft zijn negatieve invloed gehad op de verkoopresultaten van winterjassen.

Mild winterweer zorgt voor minder verkoop

Zoals we gewend neemt de verkoop van winterjassen aanvang in de late zomer en de vroege herfst (September en Oktober). Vooral ook door de seizoen weervoorspellingen, waarin bijna alle weersdiensten een strenge winter voorspelden, was de aanvankelijke omzet in winterjassen in 2019 zeer hoopgevend. Echter door het zeer milde weer, met veel zon en relatief weinig regen, daalde de omzet in winterjassen gestaagd. In de maanden december, januari en februari bereikte de verkoop van winterjassen zelfs een historisch dieptepunt.

Door het zachte winterweer hebben mensen minder animo om winterkleding te kopen. Ook de naweeën van de financiële crisis hebben een grote invloed op de omzet. Consumenten zullen nu, om financiële redenen, eerder gebruik maken van een jas die al in de kast hing. Hiernaast hebben de consumenten de eigenschap ontwikkeld om een winterjas pas aan te schaffen als het ook echt noodzakelijk is. Het motto “Nu kopen, nu dragen” is tegenwoordig sterk overheersend in de gedachtegang van de consument.

Kortingen

In de maanden maart en april ligt het ideale moment om een winterjas met korting aan te schaffen. Modewinkels moeten, gezien de korte seizoenen, hun producten lang tevoren inkopen. De producten die niet verkocht worden zullen zij in het naseizoen via de uitverkoop aan de consument proberen te slijten. Vooral omdat veel modezaken en internetwinkels met een aanzienlijke voorraad winterjassen zit opgescheept, zullen consumenten alle mogelijkheden krijgen om een winterjas met aanzienlijke korting aan te schaffen. Echter omdat het voorjaarseizoen al volop begonnen is, zullen de voordelige winterjassen niet lang meer in de schappen van de winkels liggen.

Concurrentie

In het topsegment van de winterjassen heeft men relatief weinig concurrentie. De consumenten die een winterjas in deze categorie aanschaffen hebben een bepaalde voorkeur en zullen hier zelden van afwijken. Echter in het middensegment en het budgetsegment neemt de concurrentie alleen maar verder toe. Er komen steeds meer winkelketens en internetwinkels bij die de winterjassen tegen een zeer lage prijs aanbieden.

Door de groei van aanbieders aan de onderkant van de markt, richt het middensegment zich steeds meer op het sociale bewustzijn van de consument. Vooral de termen als “Duurzaamheid”, “Milieuvriendelijk”, “Biologisch Katoen” en “Recyclede materialen” moeten de consument overtuigen om juist deze kwaliteitsproducten te kopen en niet de goedkope budgetkleding. Door deze ontwikkeling worden de verschillen tussen de vele aanbieders van winterjassen wel steeds duidelijker. De ondernemers die zich goed weten aan te passen aan de veranderende markt en eigenschappen van de consument zullen eerder profiteren van een economisch herstel.

Omzet in winterjassen

Sinds het begin van de economische crisis heeft de modebranche het zwaar te verduren gehad. In 2007, een jaar voor de economische crisis, werd er door de totale modebranche nog een omzet behaald van 10.3 miljard Euro. Vanaf dat moment tot op heden heeft de modebranche alleen maar te maken gehad met een dalende omzet.

De omzet heeft al zes jaar op rij te maken met een dalende omzet. Volgens verschillende economische instellingen zal de omzet voor de modebranche over 2014 op slechts 8.8 miljard Euro uitkomen. Ten opzichte van 2007 is dat een omzetdaling van 1.5 miljard Euro, iets meer dan 15 procent. Ook voor het komende jaar verwachten de financiële analisten een omzetdaling van 1.5 procent ten opzichte van 2014, waarmee de totale omzet op 8.7 miljard Euro zal komen. Langzaam aan zijn er wel tekenen van economisch herstel voor de modebranche waar te nemen. Het consumentvertrouwen neemt gestaagd toe waardoor er meer animo ontstaat tot het aanschaffen van luxe artikelen.

Omdat de consumenten zich nu richten op de lente- en zomermode, zal de omzet in winterjassen amper profiteren van deze ontwikkeling. Veel producenten van winterjassen richten nu hun aandacht op het winterseizoen 2019/2020 met de hoop dat het consumentenvertrouwen en het animo nog verder is gestegen. Heb jij al een winterjas aangeschaft?

Vorige

Check deze trend: bruine jassen

13 maart 2019
Volgende

Winterjassen uit India en Bangladesh

16 maart 2019

OnzeInstagram

@jaskopen
Instagram Jaskopen

Ontvang denieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de laatste jassen trends? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. Nadat je op inschrijven hebt geklikt, moet je de inschrijving bevestigen. Zo mis je geen enkele update.