Persbericht: Winterjas kopen stuk eenvoudiger door vergelijker
Het kopen van een winterjassen is een stuk eenvoudiger geworden door vergelijkingstools. In het aankoopproces speelt het vergelijken van producten vaak een grote rol en dat geldt ook voor winterjassen.
Vergelijken is trendy
Ploeger ziet dat vergelijkers voor mode-artikelen steeds populairder worden: “Mensen hebben natuurlijk behoefte aan een bepaald product en weten vaak niet welk type voor hen geschikt is. Het duurt dan veel te lang om hele webshops door te bladeren. We willen ons tijd graag efficiënt besteden. Een vergelijker biedt dan uitkomst.”
Er zijn veel voordelen van het vergelijken. Het besparen van tijd is een belangrijker factor, maar niet de belangrijkste factor, zegt Ploeger: “De meeste consumenten vergelijken vooral op de prijs. Het gaat ze erom de goedkoopste winterjas te vinden. Eerst kijkt men naar de prijs, dan naar de kenmerken van de jas.”
Volgens de mode-expert wordt er het meest vergeleken op de prijs, levertijd en winkelbeoordelingen: “Dat geldt niet alleen voor winterjassen. Ook bij de grote online vergelijkers zijn deze factoren het belangrijkst.”
Inspelen op de behoefte van de shopper
Vergelijkers spelen in op de behoefte van shoppers, zegt Ploeger: “Dat is met met webshops minder. Bij een webshop wordt er niet zo zeer ingespeeld op de behoefte aan een artikel, maar op de behoefte van het winkelen op zich. Voor veel mensen is online winkelen toch een soort hobby.” Daarnaast bieden vergelijkers overzicht, legt Ploeger uit: “Stelt u zich voor dat u een leuke winterjas hebt gezien. Het is dan omslachtig om eerst allerlei aanbieders te vinden en dan individueel jassen te vergelijken. Met een vergelijker valt direct te zien wat verschillende webshops voor dezelfde jas vragen.”
Keuzes maken
Ploeger merkt vooral de diversiteit bij modevergelijkers op: “Bij bijvoorbeeld energie-aanbieders en telecomproviders is er weinig diversiteit. Van tevoren is bekend wat de bezoeker eigenlijk zoekt: een abonnement of een contract. Alleen de details hoeven ingevuld te worden. Bij modevergelijkers is dat anders. Daar kies je voor een model, een kleur of een merk”
Volgens Ploeger willen Nederlanders ook bij de aankoop van een mode-artikel als een winterjas een goede keuze maken: “Veel Nederlanders willen niet zomaar met een webwinkel in zee gaan. Ze willen een goede keus maken. Vergelijkers voorzien in die behoefte.”
Bestedingen
Uit cijfers van Jas.nl blijkt dat voor een winterjas ongeveer 90 euro wordt gereserveerd: “Nederlanders geven gemiddeld 87,36 euro uit aan een nieuwe winterjas. Dat lijkt heel weinig, maar het is een bewuste keuze: er is dan nog ruimte om ook volgend jaar weer een nieuwe, trendy jas aan te schaffen.” De meeste Nederlanders vergelijken en bestellen in oktober: “Zo’n 25 procent van de bestellingen wordt in oktober gedaan. Logisch, want de winter komt dan in zicht. Zo langzamerhand vragen we ons dan toch af wat voor jas we dan moeten dragen.”