Online winkelen is een big business

Dat de Nederlandse economie weer in de lift zit is duidelijk uit de vele nieuwsberichten in kranten, op televisie, radio en internet. Ook in de afgelopen twee maanden (Januari en Februari) blijkt dat er een flinke groei zit in de online bestedingen van de Nederlandse consument. Ten opzichte van 2013 was 2014 goed voor een omzetstijging van 8.4 procent waarmee de totale omzet op iets minder dan 14 miljard Euro kwam te liggen. De online modewinkels hadden waren hierin vertegenwoordigd met een aandeel van net geen 1 miljard Euro. Echter is het niet allemaal maneschijn en rozengeur in de online business. Van de 10.000 webwinkels, die in 2013 zijn gestart, hebben ruim 3.300 hun activiteiten binnen een jaar alweer moete beëindigen.

Online modewinkels

We zijn ons allen bewust dat kleding een noodzaak is voor het dagelijkse leven. Tegenwoordig kan je werkelijk honderden webwinkels vinden die gespecialiseerd zijn in kleding en kledingaccessoires. Natuurlijk zijn alle belangrijke modeconcerns ruim vertegenwoordigd op het internet. Hiernaast maken natuurlijk ook de bekende budgetwinkels gebruik van de online mogelijkheden en zal je ook een enorm breed scala aan gespecialiseerde online kledingwinkels aantreffen. Mede hierdoor groeit de online omzet van de webwinkels harder dan die omzet van de fysieke winkels. Vooral door het gemak, zoals het winkelen vanuit jouw eigen luie stoel, het passen in jouw eigen slaapkamer en het gemak om een product te retourneren maken de online winkels steeds populairder.

Onhygiënische aspecten

Uit een onderzoek van een kortingscode website onder meer dan 1.000 online shoppers, bleek dat het soms wel eens treurig gesteld is met de hygiëne van de online bestelde kleding. Zo bleek dat ongeveer 12 procent van de online shoppers wel eens kleding had ontvangen die merkbaar gedragen was. Uit hetzelfde onderzoek bleek dat slechts een kleine 25 procent van de online shoppers niet erg let op de eigen hygiëne tijdens het passen van de kleding. Veel online shoppers staan er zelden bij stil dat de geretourneerde kleding door de webwinkels wel eens naar een andere online shopper wordt verzonden. Natuurlijk vindt er een uitgebreide kwaliteitscontrole plaats op de retour ontvangen kleding, maar soms slipt er wel eens iets doorheen. Ten opzichte van alle online webwinkels hebben de online kledingwinkels te maken met het hoogste percentage aan retourzendingen. Sommige online kledingwinkels hebben een retourpercentage dat zelfs boven de 50 procent ligt.

Klantentrouw

Per definitie zijn de online shoppers niet erg trouw aan de internetwinkels. Zeker omdat de markt, door de economische crisis sterk is veranderd, moeten de webwinkels vechten om hun klanten te behouden. De gehele modemarkt vertegenwoordigde over 2014 een omzet van ongeveer 9 miljard Euro, waarvan een kleine miljard Euro werd omgezet door de online modewinkels. Echter waar offline verkopers te maken hebben met een aanzienlijke omzetdaling, zien de internetwinkels juist hun omzet gestaagd stijgen. De sterkste groei is waar te nemen bij de oorspronkelijke modeketens die nu ook op het internet met een winkel vertegenwoordigd zijn. Hun klantenbestand is, in tegenstelling tot de andere online modewinkels, redelijk trouw omdat zij naast de online winkel ook nog kunnen shoppen in de werkelijke winkel (Crosschannelmarketing).

Crosschannelstrategie

De bekende en toonaangevende modeketens bieden dus meer mogelijkheden dan de zelfstandige internetwinkel. Als je op zoek bent naar een winterjas kan je op internet alle specificaties van de betreffende winterjas bekijken, waarna je in de werkelijke winkel ook nog eens die winterjas kan passen. Modeketens zoals C&A, H&M, Miss Etam, M&S, Charles Vögele, Zara en Kreymborg profiteren het meest van de crosschannelstrategie. Maar ook de budgetwinkels zoals de Wibra, Zeeman, Shoeby, Scapino, Action, Hema, KiK en Primark profiteren van deze verkoopstrategie, zij het in mindere mate. Ieder zo op zijn eigen manier.

Vorige

Wat is de ideale winterjas

16 maart 2019
Volgende

Winterjassen outlets in Nederland

16 maart 2019

OnzeInstagram

@jaskopen
Instagram Jaskopen

Ontvang denieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van de laatste jassen trends? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. Nadat je op inschrijven hebt geklikt, moet je de inschrijving bevestigen. Zo mis je geen enkele update.